Det är en modern, hemtrevlig, varm och mysig miljö när man kommer in på frisörsalongen som ligger mitt i Ljungskile på Vällebergsvägen.
Det luktar fullt av hårprodukter, färg och blekning. Här på salongen möts man alltid av ett glatt humör och bra service.
Under fyra dagars tid har jag praoat på en frisörsalong i Ljungskile. Det är två frisörsalonger som har slotts ihop till en och samma. Camillas salong grundades 1995 och Jennies 2004 men numera är det en och samma salong som heter Treat by Milla och Jennie och den startade förra året, 2016. På arbetsplatsen finns det fem anställda och det är endast tjejer. Det är fyra utbildade frisörer och en elev. För att kunna bli frisör behöver man gå på en frisörskola eller vara lärling på salong. Men det krävs ju en del intressen och egenskaper för att man ska passa som frisör bland annat mode, skönhet, utseende, konstnärlighet, känsla, handlag och socialitet. För att man måste gilla att träffa nya människor för annars är detta inget jobb för dig.
Men på en salong är det ju inte bara att klippa och färg hår utan det finns en del baksidor som kunden inte ser som till exempel sopa golv, tvätta färgburkar och borstar, svara i telefon.
När jag sitter och intervjuar Camilla sitter vi i deras lilla kök. Köket innehåller bara ett litet matbord och några få stolar och en liten diskbänk med några hyllor över. Camilla passar på att äta lunch samtidigt och man känner man lukten av mat ända ut till resten av salongen. Jag frågar jag henne om det finns några fördelar och nackdelar med yrket. Hon svarar att fördelarna är att det är mycket fritt och att man får träffa mycket människor och att nackdelarna är att det frestar mycket på kroppen och arbetstiderna.
Min tid på salongen
Här på arbetsplatsen känner man alltid lukten av goda hårprodukter som nästan sitter kvar i näsan ända tills man kommer hem. Jag servar jag frisörerna med bland annat att sopa upp hår från golvet, plockar undan efter de, ställer i ordning produkter i hyllor, tvättar handdukar, borstar och färgskålar. På salongen tänker de på miljön genom att ha miljövänliga produkter och källsortera.
Kunderna
Kunderna till företaget är folk i alla åldrar som är i behov av en frisör. Kunderna är viktiga för företaget eftersom att det är de som får företaget att gå runt och gör så att frisörerna kan få lön och ha saker att göra på jobbet. Kunderna är alltså företagets viktigaste tillgång. Frisörernas största utmaning är att göra kunderna nöjda och hinna serva alla.
Jag är väldigt nöjd med min tid på salongen. Jag fick ett varmt välkomnande och en fin inblick om hur det är att jobba som frisör.
Hej Wilma!
SvaraRaderaVad roligt att du är nöjd med din praoplats och att du fick en inblick i hur det är att jobba som frisör :)
Hälsningar Nina